1 Фундаментом реформ в ЖКГ має стати підвищення ролі та відповідальності громади в житті міста.

Політика Київради має бути направлена на реформування системи ЖКГ в трьох ключових напрямках: - Збільшення повноважень та відповідальності громади за якість свого життя. - Втілення дієвих механізмів енергозбереження та енергоефективності. - Створення конкуретних механізмів надання комунальних послуг і встановлення чесних тарифів.

Першим і найважливішим кроком має стати перехід від «радянського» ЖЕКу до ОСББ. Тільки корінна зміна форми власності та рівня відповідальності у володінні багатоквартирними домами дозволить залучити необхідні ресурси для зміни якості життя.

Для вирішення даної задачі необхідно: 1. Створення тиску на КМУ з метою скорішого прийняття нормативної бази під прийнятий ЗУ «Про ОСББ» (затвердження типового статуту, порядку передачі домів/житлових комплексів від забудовників/ЖЕКів створеним ОСББ). 2. Популяризація та роз’яснення механізму ОСББ, а також положень Закону «Про особливості використання права власності в багатоквартирних домах» як альтернативного через максимально широкі канали комунікацій (інтернет, соцмережі, громадські приймальні, дискусійні площадки, круглі столи тощо). 3. Організація навчальних практичних центрів по реалізації механізмів ОСББ. 4. Створення дорожної карти і організація покрокового супроводження процесу створення ОСББ чи альтернативного рішення.

На базі ОСББ можуть і повинні втілюватись в життя дієві механізми енергозбереження та енергоефективності в міському ЖКГ (житловий сектор). Одним із основних напрямків має бути реалізація механізму спільного фінансування енергозберігаючих проектів державою та ОСББ по програмі Держагентства з енергоефективності. З цією метою, як доповнення до уже наявної програми, для отримання максимальної ефективності для міста Києва необхідно: 1. Прийняти рішення про виділення із міського бюджету цільового фінансування на компенсацію процентних ставок на залучення кредитів в проекти енергозбереження ОСББ. 2. Популяризація механізму спільного фінансування енергозберігаючих проектів. 3. Організація центрів підтримки і створення «дорожної карти енергозбереження ОСББ».

Сьогоднішні механізми підтримки Державного агентства з енергоефективності дозволяють отримати до 40% (тільки на закупку матеріалів) компенсацій на базові інвестиції в енергозбереження, що разом з частковою компенсацією процентної ставки по кредиту, робить даний фінансовий інструмент доступним для всіх створених та діючих ОСББ.

Ключовими напрямками інвестицій в енергозбереження ОСББ мають стати: встановлення/модернізація ІТП, утеплення фасадів, підвалів, дахів, місць загального користування домів, заміна домових та придомових комунікацій. Це дозволить зекономити до 50% енергоресурсів і, відповідно, зменшить комунальні витрати навіть на фоні збільшення їхньої вартості.

Створення конкурентного ринку комунальних послуг і встановлення чесних тарифів включає в себе два ключових напрямки: 1. Зміна підходів управління ключовими комунальними підприємствами. 2. Створення конкурентного ринку комунальних послуг, в першу чергу, в поставці теплової енергії (демонополізація). Реформа управління комунальними підприємствами має включати: - Відкриті, прозрачні та чесні конкурси з вибору керівників підприємств. - Далі – розробка, публічний розгляд та затвердження стратегій розвитку підприємств. - Потім – прозрачна звітність і регулярний аудит діяльності. - Публічні громадські обговорення тарифів та інвестиційних програм підприємств, щоб громада міста могла впливати на пріоритети розвитку. - Зробити обов’язковим оприлюднення детальної структури тарифів. Ці кроки дозволять почати реальну, а не декларативну, боротьбу із корупцією і повернуть підприємства під реальний контроль київської громади.

Конкурентний ринок послуг в сфері поставки тепла базується на розділенні функцій виробництва і транспортування тепла, і безпосередньо розподілу-поставки тепла кінцевому споживачу. Підприємство по транспортуванню теплової енергії (теплові мережі) має знаходитись у власності громади, що дозволить надавати доступ до мереж новим незалежним виробникам теплової енергії, в т.ч. із альтернативних джерел. Це, в свою чергу, демонополізує ринок і створить передумови для конкурентної боротьби за споживача.

Загалом ці ініціативи призведуть до формування клієнтоорієнтованого комунального господарства міста, якісним послугам і чесним, економічно обгрунтованим тарифам.